از در 01 اسفند 1391، ساعت: 5:00 ب.ظ، دسته: ایران

آتوسا شاملو: هری پاتر رقیب ما نیست؛ او کار خودش را میکند و ما کار خودمان را میکنیم

آتوسا شاملو معتقد است، اگر ادبیات کهن و قهرمان‌های ایرانی خوب روایت شوند، شخصیت‌هایی مانند رستم از هری پاتر پیش می‌افتند.

به گزارش ایسنا، این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز حضور دارد، در پاسخ به این‌که آیا این ضرورتی که بین متولیان فرهنگی برای توجه به ادبیات کهن هست، در بین نوجوان‌ها هم وجود دارد، اظهار می‌کند: این یک رابطه‌ی یک‌طرفه نیست. ما بارها شاهد استقبال نوجوان‌ها از آثار بازنویسی‌شده‌ی ادبیات کهن بوده‌ایم. نمی‌توان گفت همه‌ی بچه‌ها از این دست آثار استقبال می‌کنند، اما هواخواه هم دارند. نباید بچه‌ها تک‌سلیقه شوند. لازم است با آثار متون کهن ایرانی و متون جدید دنیا آشنا شوند. علی‌رغم حساسیتی که نسبت به هری پاتر ایجاد شده است، بچه‌ها آن دست کتاب‌ها را هم باید بخوانند تا آشنا شوند.

شاملو همچنین در پاسخ به این پرسش که در رقابت بین آثار تألیفی، بازآفرینی و ترجمه، کدام یک توانسته است در عرصه‌ی جذب مخاطب، بازار و به تبع آن انتقال آموزه‌هایش پیش بیفتد، اظهار می‌کند: یکی از علت‌هایی که آثار ترجمه بیش‌تر خوانده می‌شود، ناشی از تبلیغ‌های خوبی است که بر روی آن‌ها انجام می‌شود. اما بر روی آثار داستانی ادبیات نوجوان ایرانی چندان تبلیغاتی نمی‌شود. در جهان غرب می‌آیند بر اساس آن رمان‌های نوجوان اعم از هری پاتری، شرک و … فیلم‌شان را می‌سازند، اما این اتفاق برای آثار داستانی کودک و نوجوان ایرانی رخ نمی‌دهد. با دیدن فیلم، سراغ کتابش را می‌گیرند. مثلا در آثار ایرانی فیلم «خمره» اثر هوشنگ مرادی کرمانی را مثال می‌زنم. بچه‌ها این کتاب را ندیده بودند، اما هنگامی که فیلمش را دیدند، ترغیب شدند کتابش را هم خریدند و مورد توجه قرار گرفت. این می‌تواند در بازار جواب دهد.

شاملو می‌گوید: اگر رستم و قهرمان‌های ایرانی خوب شناخته شوند، رستم هری‌ پاتر را پشت سر می‌گذارد. می‌تواند بگذارد. منتها این مستلزم معرفی خوب است. البته من خودم معتقدم هری پاتر کار خودش را می‌کند و ما هم باید کار خود‌مان را بکنیم. ما این‌جا نباید فکر کنیم که هری پاتر رقیب ما شده است و باید بدویم از آن جلو بزنیم، نه. اگر ما بر کار خودمان متمرکز شویم و متون کهن را به بچه‌ها نشان دهیم و خیلی خوب کار کنیم، امثال هری پاتر در پس‌زمینه باقی می‌مانند.

ادامه این گفتگو را از اینجا در ایسنا بخوانید.



۵۵ دیدگاه
  1. Avatar photo
    (در ۱۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱۱:۳۴ ب٫ظ)

    من کاملاً با ایشون مخالفم!!!!!چرا؟؟؟؟برای این که رستم و داستان های شاهنامه1000سال پیش نوشته شده و هیچ سنخیتی با زندگی الان ما نداره و هیچگونه همذات پنداری نمیتونیم باهاش بکنیم اما هری پاتر مال الانه زندگیش کاملاً زندگی یه پسر عادیه فقط با یک توانایی عجیب مثل ما درس میخونه مثل ما دغدغه ی مدرسه و امتحان داره و…..
    بعدش هم هیچ دلیلی نداره که چون رستم مال ماست و هری مال انگلستان بخوایم سعی کنیم نوجوونامون بیشتر جذب رستم بشن هرچیزی یه دوره ای داره و امکان نداره کسی بتونه نوجوونای ایرانی رو مجاب کنه که هری رو که مال الانه بزاره کنار و رستم هزار سال پیش رو بچسبه اصلاً لزومی به این کار نیست….کتاب و ادبیات پدیده های جهانی هستن نیازی نیست ما چون نوجوونامون جذب ادبیات کشوری دیگه میشن حسودی کنیم!!!!!(بله کاملا درست شنیدید به نظر من میرسه این حرف هایی که در این رابطه هر از چند گاهی یکی از سردمداران فرهنگی ما میزنه بیشتر بوی حسادت میده تا بوی دفاع از فرهنگ ایرانی)
    به علاوه این دو(هری و رستم یا به طور کلی ادبیات غرب با ادبیات خودمون)تقابلی با هم نداره….خود من که از طرفدارای پر و پاقرص هری پاتر هستم و الان 9ساله طرفدارشم فکر کنم از معدود افراد در این کره ی خاکی باشم که کل شاهنامه رو(کل60هزار بیتش رو اونم به شعر!!!)خوندم!!!!!
    راستی میگم این خانم شاملو با احمد شاملو نسبتی نداره؟؟؟؟؟

  2. Avatar photo
    (در ۰۵ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۴:۵۵ ب٫ظ)

    ممنون از خبر. شاهنامه و داستانای کهن فارسی طرفدار داره ولی نه به اندازه هری پاتر میدونید چرا؟؟؟ چون تا حالا کسی پیدا نشده که شاهنامه و داستاناش رو به زبان جوونای امروزی بنویسه. چون از همون اول کسی بهمون یاد نداده که ادبیات کهن سرزمین خودمون رو چه طوری بخونیم و متوجه بشیم. من وقتی یک صفحه از شاهنامه رو میخونم دو روز تو هنگم!!!!! به نظرم نویسنده های ایرانی باید مشکل رو از پایه حل کنن. البته این نظر من بود.

  3. Avatar photo
    (در ۰۳ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۰:۳۱ ق٫ظ)

    فقط میگم قربون آدم چیز فهم ؛ همین !!

  4. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۸:۱۵ ب٫ظ)

    خانوم شاملو ببخشید ها… اصلا رستم چه ربطی به هری پاتر داشت.!!!..

    چطور شما داستان پهلوونی رستم (ایرانی)رو با دنیای جادویی هری پاتر

    (خارجی)مقایسه می کنید.!!!

    اگه بخوایم در کل حساب کنیم. پدیده هری پاتر خیلی سر تر از رستم و

    داستان های شاهنامه و اینجور چیزاست…. واقعا معذرت می خوام یه وقتی

    به کسی بر نخوره.!! این نظر خودم بود.!!!

    خیلی ممنون از خبر.

  5. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۳۳ ب٫ظ)

    چه عجب یکی پیدا یه حرف حقی بزنه خدا کنه بچه های بالا هم بشنوند
    به نظر من اگر شاهنامه امیر ارسلان نامدار وخیلی از داستان های ایرانی رو براش تبلیغ کنند اونا هم فروش خوبی در سرتا سر ایران وجهان پیدا می کنند
    ممنون از خبر

    • Avatar photo
      (در ۰۳ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱۰:۲۸ ق٫ظ)

      واقعااااا

  6. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۴:۳۱ ب٫ظ)

    ببخشید.منظورم اصلا بود تو خط اخر :))

  7. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۴:۲۹ ب٫ظ)

    نمیدونم چی بگم به این خانوم. حتی مقایسه این دو اثر خنده داره . شاهنامه مال قرن4 هجری ولی یکی باید به این خانوم بگه هری پاتر مال قرن21 میلادیه و از همه مهم تر این دو کتاب مال دو فرهنگ کاملا متفاوته . . . من اصلا قصدم توهین به شاهنامه یا طرفداری یکطرفه از هری پاتر نیست ولی کلا با اینجور مقایسه های کاملا تخیلی داستان های تخیلی مخالفم . . . راجع به ساخت اینجور فیلما تو ایران هم که هصلا حرفشو نزن :))))

    • Avatar photo
      (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۵:۴۰ ب٫ظ)

      بخشید چیش خنده داره؟

      • Avatar photo
        (در ۰۳ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۲۸ ب٫ظ)

        منظور صدرا اینه که این دوتا اصلا دو تا چیز بی ربط و جدا از همن …

  8. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۴:۰۷ ب٫ظ)

    به نظر من هر دو خوب هستند و اگر روابط ایران با سایر کشور ها درست شد و مثلا کمپانی های بزرگ فیلم سازی مانند برادران وارنر این فیلم رو ساختند و برای نبرد ها جلوه های خوبی رو ساختند فیلم فروش خوبی می کرد.ولی بعضی از دوستان در دیدگاه هاشون ثبت کردند هری پاتر کتابی برای نوجوانان است و عوام پسند و شاهنامه دارای معنی و مفهوم خاصی است.به نظر من هری پاتر هم دارای معنی و مفهوم خاصی هست و در کل نباید این دو کتاب با موضوعات مختلف رو با هم یکی گرفت.بعضی از دوستان از روی وطن پرستی شاهنامه رو خیلی بهتر از هری می دونند که به نظر من درست نیست.هری به خوبی رسم خوب زیستن و فداکاری و تمام حالات روحی یک نوجوان رو به تصویر کشیده و به خوبی به یک کودک که در حال رشد هست درس زندگی می ده و بسیار آموزنده است.

  9. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۳:۵۹ ب٫ظ)

    بله ایشون درست فرمودن.اگه ما هم می تونستیم داستان های قدیمی ایرانی رو مثل فیلم های هری پاتر به تصویر بکشیم همه مایل به خوندنشون می شدند.
    ممنون از خبر.

  10. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۳:۵۹ ب٫ظ)

    چه عجب یه خانوم متشخص پیدا شدن از ما دفاع کنن.

    یکی از دلایلی که هری پاتر عزیزه اینه که پدرش رو تو کتابای درسی درنیاوردن.نیومدن شخصیتها رو از نظر خودشون تفسیر کنن و اجازه دادن هرکسی به شیوه ای که خودش فکر میکنه درموردشون قضاوت کنه.از تو هر خط کتابش هزاروپونصدتا آرایه درنیاوردن و بگن حفظشون کنین.مجبور نیستی قرن نویسنده و 10خط توضیح در موردشون رو از بر کنی.
    (ببخشید دلم خیلی پر بود!)

    +ایشون با آقای شاملو نسبتی دارن؟:دی

  11. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۳:۳۶ ب٫ظ)

    رمز موفقیت رولینگ فضا سازی خارق العاده و بیان دقیق و ظریف احساسات شخصیت های داستانه که باعث شده تقریبا هر کسی که هری پاتر رو میخونه احساس نزدیکی عجیبی و در واقع احساس “هم زاد پنداری” با یکی از شخصیت ها پیدا کنه….قطعا اگر روی شاهنامه کار شود (منظورم در سینماست) می تواند فروش خوبی داشته باشد همانطور که فیلم های “مختارنامه” و …را به بعضی از کشور ها فروخته ایم . ولی واقعا برای یک نوجوان یا جوان جذابیت شاهنامه به پای هری پاتر نمی رسد …
    بی خودی نیست که بعد از این همه مدت که کتاب و فیلم های هری تموم شده سایتی به اسم “دمنتور” این همه عضو داره …

    “” زنده باد پسری که زنده ماند…””

  12. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۲:۰۸ ب٫ظ)

    سلام و ممنون از خبر ! من نمیدونم ولی فکر میکنم که یه سری از دوستان با آثار آقای آرمان آرین آشنا هستند . کتابهاش واقعا عالی هستند . بیشتر راجع به
    داستان های شاهنامه هست ولی نه جوری که نوجوونا رو خسته کنه . داستان ها رو به یک شکلی تغییر میده که واقعا شاید بشه گفت یکی از بهترین داستان های تخیلی اخیره ایرانه. ( البته من میدونم که به حد هری پاتر نمیرسه !!! )
    امیدوارم خیلی منفی نگیرم D:
    مرسی از این که خوندید

    • Avatar photo
      (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۵:۴۵ ب٫ظ)

      اتفا قا من سه گانه شون رو خوندم و واقعا بگم ی نهایت لذت بردم از ی داستان تخیلی ایرانی .
      توصیه میکنم بقیه دوستان بخونن تا متوجه بشن ما چیزی کم نداریم بلکه این چیزایی که داریم درست بهش پرداخته نمیشه(قابل توجه اون دسته از دوستایی که هیجان زده ه.پ رو الاتر از شاهنامه میدونن!!!)

  13. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱۲:۳۰ ب٫ظ)

    فرید عزیز کاملا درست اشاره کردن.
    بهرام عظیمی در یه برنامه تلویزیونی به همین موضوع اشاره کرد و گفت:”ما در فیلم ها و انیمیشن ها برای رده سنی کودکان و نوجوانان به دنبال قهرمان سازی هستیم ولی این رده های سنی به ابر قهرمان ها نیاز دارند،ما همان قهرمان ها رو هم ((نمیتونیم)) درست به تصویر بکشیم چه برسد به ابر قهرمان ها!!!”

    امیدوارم منظور از ((نمیتونیم)) رو متوجه شده باشید!!!!

  14. (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱:۵۲ ق٫ظ)

    آفرین به این آدم روشن فکر…
    مرسی از خبر…

  15. Avatar photo
    (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۰:۳۹ ق٫ظ)

    از نظر من این دو کتاب با هم مقایسه نمیشند این دو کتاب تفاوت های زیادی دارند از موضوع گرفته تا رده سنی برای همین مقایسه شدنشون از نظر من اشتباه هست
    ممنون از خبر

  16. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱۰:۳۳ ب٫ظ)

    به نظرم خیلی از حرفاش درسته .ولی یه چیزی ف رض کنید ایران بخواد فیلم رستم رو بسازه 100% گند میزنه تو شخصیت رستم و…آبروی فردوسی رو هم میبره.:))

  17. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱۰:۲۳ ب٫ظ)

    دوستان بعضی از شما دارید یک طرفه میبینید با توجّه به موقعیّت، مکان باید سنجید. اثر فردوسی در تخیّل نظیر نداره اون موقع که فردوسی شاهنامه رو نوشت چیزی به نام تخیّل وجود نداشت ولی زمانی که رولینگ هری پاتر رو نوشت زمان ظهور و تولّد و رواج تخیّل بود. با اینکه هری پاتر با داستان های شاهنامه قابل قیاس نیست امّا از لحاظی فردوسی با رولینگ و نظم روان فردوسی با رولینگ عمراً قابل مقایسه نیست.
    من نمیگم رولینگ بده فردوسی خوبه، اصلاً ولی میگم از خیلی جهات ادبیات کهن ما جلو تر از فانتزی های کنونی هستند فقط تفاوت اینه که فردوسی بزرگتر پسنده و فانتزی جوان پسنده.
    الان دقّت کنید میبینید همه در نوجوانی به سر میبرید که عاشق هری پاتر هستید ولی داستان های فردوسی بی نظیرند.
    خدایی الان فردوسی نبود شما یه همچین جملاتی میخوندین
    “هری پاتر، پسری که به زی عملید” (اینو تا حدودی از خودم در آوردم)
    بنده میخوام بگم فضای داستانی و داستان سازی رولینگ عالی بود ولی قلم فردوسی نظیر نداره.
    ممکنه نظر من برای دیدن به کلیک لازم پیدا کنه (به علت آرا منفی)؛ اصلاً مهم نیست بلکه این مهمه که شما قضیه رو یک طرفه نبینید. ;)

  18. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۹:۲۸ ب٫ظ)

    بچه ها می شه خواهش کنم به ظاهر آدما کاری نداشته باشین؟!
    یعنی الآن کسانی که ایراد نابه جا گرفتن سوپر ستار هستن دیگه؟؟؟؟

  19. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۹:۰۴ ب٫ظ)

    ا راست میگه دیگه نه اینکه قبل از اکران فیلمای هری پاتر اون خواننده ی چندانی نداشته…!!!!من نمیگم اثرای ایرانی بدن هیچ وقتم نمیگم ولی اینکه اثرای ایرانی هری پاترو در پس زمینه نگه میدارن خیلی عصبیم میکنه…
    شاید رمان های دیگرو بتونن ولی از نظرمن تا ابد الدهرم که نویسنده ها تلاش کنن نمیتونن چیزی مثل هری پاتر رو دربیارن(بازم میگم این نظر شخصی منه…)
    نمیدونم چرا هر وقت یه آثری معروف میشه باید براش جبهه بگیرن:(
    درسته که اثر شاهنامه توی آثار های ادبی جهان شهرت داره ومنم خیلی دوسش دارم ولی هری پاتر برای نوجوونا خلق وشاید خیلی ها از اون خوششون نیاد…
    در هر حال از شاملو خوشم نیومد…

  20. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۸:۲۳ ب٫ظ)

    ممنون از خبر.
    آخه می دونین ، نظر من اینه که ما هیچ رمان یا مجموعه کتاب حتی سه گانه هم نداریم. چه برسه به هفت گانه.
    مثلا الان اکثر کتاب هایی که از شاهنامه و این جور چیزا چاپ میشه ، برای کودکانه و صفحاتش به 30 صفحه هم نمی رسه. کتاب هایی که چاپ میشن همشون یا جزو این دستن یا یه جورین که انقدر سنگین هستن و با زبون قدیمی نقل شدن که آدم به سختی متوجهش میشه. در نتیجه نوجوون ها و جوون ها رو خیلی جذب نمی کنه. در صورتی که اگه با یه زبون مفهوم و خوب چاپ بشه می تونه طرفدارای زیادی پیدا کنه.
    در ضمن ، اگه نگاه کنیم می بینیم که تو کشورهای اروپایی و آمریکایی هم که کتاب هایی خیلی مشهور میشن ، در حال نوشته شدن و مربوط به ادبیات کهنشون نیست. ما هم اگه الان یه نفر بیاد و یه کتاب خوب بنویسه ، مسلما استقبال می کنیم. اما نه داستان هایی که هممون میدونیم تهش چی میشه ، رستم سهرابو می کشه ، آرش کمانگیر جونشو فدا می کنه ، رستم هفت خوان رو رد می کنه و…
    بعدشم الان همه ناشرا گیر دادن رو یه سری کتابای خاص. رستم و سهراب ، رستم و اسفندیار ، لیلی و مجنون و از این چیزا. مثلا هیچ کودوم نرفتن سمت هفت پیکر نظامی ، یا سمک عیار یا خیلی چیزایی که اگه با زبون رسا چاپ بشه، خیلی هم جذابیتش زیاده.
    در هر صورت ممنون.

  21. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۸:۱۸ ب٫ظ)

    محاله.رستم هیچ وقت به پای هری نمی رسه.هری پاتر سال هاست که رستمو ضربه فنی کرده.
    البته بعضی از داستان های شاهنامه خیلی قشنگه و من چندین بار با علاقه آن ها را خوانده ام .ولی در برابر هری پاتر…..
    به نظر من نوجوانان این دوره زمونه با داستان های فانتزی و …..علاقه ی بیشتری نشان می دهند تا ادبیات کهن.
    چه لبخند ملیحی؟!؟!؟!
    دارم فکر می کنم که اگر لبخند نمی زد چه جوری می شد؟

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۸:۵۶ ب٫ظ)

      داش پدرام اشتب نکن … اگر خوب بتونن فیلم درست کنند و اون چیزی ک واقعا تو شاهنامه هست رو جوری مثه هری تو دله مردم جا کنند مطمئن باش رکورد هری رو هم میشکونه ..اگه بتونن ک تقریبا تا ده سال اینده محاله … ایم بگم ک ما بازیگر و نویسنده و کارگردان توانا کم نداریم ..تناها مشکل سنمای ما نداشتن ازادی کافی هست ک دسته نویسنده و کارگردانا رو بسته!!!!!

  22. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۸:۰۵ ب٫ظ)

    ادبیات ما خیلی غنی هست ولی شاید دلیل اینکه کم تر جوونای امروز می رن سراغ شاهنامه اینه که درکش نمی کنن، فکر می کنن باهاش بیگانن و شاهنامه و از این دست آثار بزرگ فقط مخصوص این هستن که توی فارسی اورده بشن و نکات ادبی توشون پیدا کنن…هیچ وقت به عنوان یه داستان و یه کتاب خوندنی (!!!!) بهش نگاه نمی کنن…و دلیلش هم اینه که برای نسل الان جا ننداختن…ترویج فرهنگی این نیست که بگیم شاهنامه اثر خیلی بزرگیه و خیلی هم معروفه…ترویج فرهنگی اینه که درک و بینش جوونا رو نسبت به این دست آثار عوض کنیم!
    تقصیر هری پاتر نیست که شاهنامه رو نمی خونن…دلیل اصلی اینه که شاهنامه رو به چشم یک رمان یا یک داستان بهش نگاه نمی کنن…فقط این برامون جا افتاده که شاهنامه بخشی از گذشته است و بس!!!! پس بذاریمش کنار و به الان نگاه کنیم…این بینشیه که جا افتاده و کسی هم سعی نکرده این بینش غلط رو از بین ببره… یعنی سعی شده ولی کناز گذاشته شده و نتیجش اینیه که می بینیم…اگر اسم شخصیت های شاهنامه رو عوض کنیم و یه داستان با یه اسم دیگه ولی با همون محتوا منتشر بشه، خیلی ازش استقبال می شه ولی متاسفانه وقتی اسم شاهنامه میاد خود به خود مهر قدیمی بهش می زنیم! امیدوارم این بینش غلط از بین بره چون اگه همین طور پیش بره چیزی از این فرهنگ غنی باقی نخواهد موند…

  23. (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۵۷ ب٫ظ)

    راست می گه!
    کم کاریه خودمونه که اسطوره هامونو نمیشناسیم!
    البته یه نکته ای که نکفت اینه که نویسنده های ایرانی که رمانای تخیلی می نویسن، اکثرا به خوبی رولینک نمی نویسن! ما رمان نویس تخیلی خوب برای نوجوانان کم داریم! نمی گم نداریم! داریم، کمن!

    ممنون از خبر!

  24. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۵۵ ب٫ظ)

    ایول آتوسا شاملوووووو….بزن به افتخارش
    ممنون آقا امید بابت این خبر باحال

  25. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۴۳ ب٫ظ)

    من درکل از داستانایی که تخیلی باشه خوشم میاد … رستم هم یه اسطوره ی تخیلیه و همه میدونیم که یه همچین شخصیتی هرگز وجود خارجی نداشته … حرف ایشون درسته اما متاسفانه تو ایران رمان هایی که نوشته میشه خیلی ضعیفه و زیــــــــــــــــــاد کسل کننده س !! بنابراین از یه همچین کتابایی هرگز نمیشه یه فیلم خوب ساخت … !!
    ایشون باید کتابارو هم درنظر بگیرن !! صنعت فیام سازیه ما ( سینمایی ) حرف نداره اما نویسنده هامون چی ؟؟؟ من کاری به نویسنده های علمی و غیره ندارم تخیلی ها و رمان هامون رو میگم … به نظرم حرفشون درست نیست …
    نویسنده های ما نمیتونن اونجوری که باید از ارایه ها استفاده کنن و نکته های ریز رو روی کاغذ بیارن … ( چقدر عاقلانه حرف زدم !!! یعنی اینا رو من گفتم ؟!!!؟)

    ممنون از خبر

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۸:۴۸ ب٫ظ)

      ب نظر من نه ..اشتباه نکن …. نویسنده های ما چ در زمینه تخیل چ در زمینه فیلم های عاشقی و… تو کارشون (البته ی سریاشون) واردن اما تو اینو در نظر گرفتی ک چقدر دستشون بستست؟ دقت کردی نمیتونن حتی دیالوگ عاشقانه رو بیش از حد کنن؟ چونکه سانسور میشه!!!!!! با این اوضاع بازم دارن خوب کار میکنن و بد نبودن …. اگر دسته نویسنده ها و کارگردانای ما باز باشه مطمئن باش ما اینقدر توانمند داریم ک میتونیم در سطح جهانی فیلمامونو به همه نشون بدیم

      • Avatar photo
        (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۳:۰۱ ب٫ظ)

        اره شاید …

      • Avatar photo
        (در ۰۲ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۳:۱۶ ب٫ظ)

        منظور منو نگرفتی داداش !!!!! من کاری بع سینما و تلویزیون ندارم اتفاقا ازشون تعریف هم کردم !!! کتابامونو میگم که یکم کسل کننده و ضعیفه … از این جور کتابا هــــــــــــــــــــــــــــرگــــــــــــــــــــــــــز نمیشه یه فیلم پر مخاطب و قشنگ ساخت…

  26. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۴۰ ب٫ظ)

    اگر فلان شود فیلان میشود…همیشه بوده ولی هیچوقت فلان نشده که فیلانی هم پشتش باشه.

    هری پاتر عالی هست اما غیر قابل دسترس و یا تکرار نشدنی نیست…امسال نه سال دیگه…ساله دیگه نه سال بعدش بالاخره یک کتاب پیدا میشه که اگر رو دست هری پاتر نزنه ولی ممکنه بتونه مثل هری پاتر طرفدار جمع کنه…حالا چه بهتر ک این کتاب از ایران و از آثار کهن فوق العاده ایران باشه…مطمئنا هیچ ایرانی از اینکه رکورد هری پاتر توسط یک کتاب ایرانی زده بشه ناراحت نمیشه بلکه استقبال هم میکنه،ولی اگه بشه…….!!

    در مورد “علی‌رغم حساسیتی که نسبت به هری پاتر ایجاد شده است، بچه‌ها آن دست کتاب‌ها(کهن ایرانی) را هم باید بخوانند” هم کاملا موافقم.

    ممنون

  27. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۲۴ ب٫ظ)

    ما همون بهتر که دست به ادبیات کهن مون نزنیم چون هنوز بلد نیستیم چطور این ادبیات رو بازگویی کنیم که مخاطب امروزی پس شون نزنه…
    اگر فیلم و سریال بسازن که اینقدر زبان عجیب و غریب و ریتم یکنواخت داره و بدون هیچ گونه تعلیق و کششه…که آدم حتی یه دقیقه هم نمی تونه تحملش کنه…
    اگر بخوان در قالب داستان بازگو شون کنن یه مشت تصاویر عجیب و غریب با انسان های تک وجهی و مقوا که کاملاً غیرقابل درک اند تحویل ما میدن…

    در حالی که وجه انسانی هری پاتره که برای ما مهمه و اون رو محبوب کرده…هری پاتر انسانه…درک داره،غم داره،شادی داره،دغدغه داره و…
    ولی ما ایرانی ها با این همه ادعا هنوز توی فیلم ها و سریال هامون نمی تونیم پیامبران و ائمه ی خودمون رو به شکل یک انسان با دغدغه و طبیعی نشون بدیم…در حالی که هر روز در مورد شخصیت شون شعار میدیم…چه برسه به اساطیرمون که بخش بزرگی از شخصیت های داستانیشون باید دوباره سازی بشه…
    این جریان کار هر کسی نیست…مطمئناً یه پسر نوجوون با موهای شلخته و عینک صد ها برابر از یه مرد با ریش بلند و حرف های قلمبه سلمبه دوست داشتنی تره…حالا می خواید جادوش هم کنید…جذابیت در زیر ریش هاش نهفته است ولی باید بدونید مناسب چه سن و سالیه…:|

  28. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۱۱ ب٫ظ)

    صحبتشون در ارتباط با ادبیات کهن ایران متین و منطقی… ولی اصلا با مقایسه ای که انجام دادن موافق نیستم.
    هری پاتر ژانر فانتزی داره ولی درون مایه داستان های شاهنامه حماسه ی کهن و رزمی هستش. عمده ی مخاطب هری پاتر نوجوان ها هستن درصورتی که عمده مخاطبان شاهنامه رو بزرگسالان (درواقع میان سالان!) تشکیل می ده. هری پاتر رو راحت می شه درک کرد چون قهرمان داستان هم سن و سالت هست و مثل ما در دنیای مدرن زندگی می کنه ولی من هیچ وقت نمی تونم خودمو جای رستم بذارم و با گرز برم به جنگ افراسیاب! حتی اگر داستان رستم هم برگردونده شه بازم نوجوونا رو آنچنان که هری پاتر جذب می کنه، ما مجذوب خودش نمی کنه. دلیلش هم خیلی واضحه. چون واسه نوجوان سروده نشده!
    به نظر من 2 چیز رو وقتی می شه مقایسه کرد که دیگه حداقل توی یه سبک و سیاق باشن.

    ممنون میلاد جان
    از کلمه “فانتزی” که استفاده کردم یاد یه چیزی افتادم D:

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۱۷ ب٫ظ)

      ببخشید فکر کردم آقا میلاد خبر رو گذاشتن… آخه هر دوتون در حروف (م-ی-د) مشترکید D:

      مرسی داداش (;

  29. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۷:۰۳ ب٫ظ)

    چی بگم؟!!
    راستش من هری پاتر رو بیشتر دوست دارم

  30. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۴۶ ب٫ظ)

    واقعا مطلب جالب و کاملاً درستیه. هیچ حرفی برای گفتن نمیمونه
    ممنون از مطلب

  31. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۴۵ ب٫ظ)

    من فکر کنم راست میگن.خداییش قصه های شاهنامه خیلی قشنگتره.اگه ایران بودجه داشت یا انقدر واسه ساخت یه فیلمی سنگ جلوی پای کارگردانا و بقیه ی اعضا نمینداختن،الان قصه های شاهنامه رو به چه معرکه ای ساخته بودن و فروش جهانی کرده بود!
    مگه فردوسی کم از رولینگ داره؟!تازه خیلی خیلی خیلی هم بهتر از رولینگه!

  32. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۴۴ ب٫ظ)

    مدیر:‌ آخرین اخطار… رعایت کنید.

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۹:۲۲ ب٫ظ)

      امیدوار بودم منظورشون این موضوع نباشه…
      اتفاقا به نظر من خیلی هم چهره معصوم، دوست داشتنی، متین و مهربونی دارن.

      درضمن farzad potter جان اگر منظورتون این بود بهتره یه نکته بسیار مهمی از استاد سخن رو یادآوری کنم:
      صورت زیبای ظاهر هیچ نیست *** ای برادر سیرت زیبا بیار

    • Avatar photo
      (در ۰۴ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۵۲ ب٫ظ)

      همچین میگین آخرین اخطار انگار هزار بار قبلا هم تکرار شده

  33. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۲۹ ب٫ظ)

    ضرورتی که بین متولیان فرهنگی برای توجه به ادبیات کهن هست!!!
    ضرورتی هست ؟!واقعا هست؟! اگه هست پس چرا ما نمیبینیم؟!!!!!!!

  34. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۲۵ ب٫ظ)

    کاملا باهاشون موافقم اونا اسطوره ندارن اما از تخیلاتشون اسطوره میسازناما ما تاریخمون پره از این داستا ولی…
    از چی بگم؟

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۲۸ ب٫ظ)

      از بدبختی های سینمای ایران

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۱۰:۳۰ ب٫ظ)

      با هر دو دیدگاه به شدّت موافقم

  35. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۱۳ ب٫ظ)

    مدیر:‌ آخرین اخطار… رعایت کنید.

  36. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۰۴ ب٫ظ)

    جفتشون شاهکارن.اما هری پاتر تمام زندگی منو به خوش مشغول کرده.من بدون هری پاتر نمیتونم از زندگیم لذت کافی رو ببرم ولی بدون رستم میتونم.ولی من همواره به ایران و ادبیاتش وفادارمو میمونم.ولی هری پاتری بودن خودمم قسم خوردم و هیچ وقت هیچ وقت از هری پاتر دل نمیکنم.

  37. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۵:۳۳ ب٫ظ)

    البته اینم بگم که خانم شاملو هم درست میگن
    حرفشون حقیقته….

  38. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۵:۳۱ ب٫ظ)

    شاملو می‌گوید: اگر رستم و قهرمان‌های ایرانی خوب شناخته شوند، رستم هری‌

    پاتر را پشت سر می‌گذارد. می‌تواند بگذارد. منتها این مستلزم معرفی خوب

    است. “”” مطمئن باشید اگه داستان های کهن مثه همین رستم و سهراب رو ی

    کارگردان قوی بیاد فیلمشو بسازه شاید اندازه هری فروش کنه و معروف شه……

  39. Avatar photo
    (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۵:۳۱ ب٫ظ)

    خبر خیلی جالبیه
    ناراحت نشید لطفا من نظر خودم رو مینویسم
    من فکر کنم بین رستم و هری پاتر بیشتر هری پاتر رو ترجیه میدم…
    دلیلش رو هم راستش رو بخواید خودم کامل نمیدونم…
    شاید به خاطر این همه خاطراتی که باهاش دارم…
    نمیدونم…
    ولی من فکر میکنم که هری پاتر بیش تر تو قلب من جاداره تا رستم!
    ولی بازم نمیشه واقعا این دو رو با هم مقایسه کرد چون رستم بخشی از فرهنگ و تاریخ ماست
    ولی فکر کنم اگه مثلا برای رستم یه روزی تبلیغ بخوان بکنن،من نخرمش…
    از خبر متشکرم

    • Avatar photo
      (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۵:۳۵ ب٫ظ)

      سینا جان ب نظر من دلیله اصلی اینکه هری رو بیشتر نرجیح میدی اینه که:
      1- نسبت به فیلمای چرت ایرانی ذهنیت بد پیدا کردی و فک میکنی اینم مثه اونا مزخرفه
      2-چون ک این نبرد رو هر کسی نمیتونه متوجه منظورش بشه و واقعا درکش سخته شاید چوون نفهمیدی (نه فقط تو بلکه خیلیا) به دلشون نشسته اما اگه یکی بود واست مو به مو واست توضیح میداد شاید مثه من خیلی به دلت میشست و مثه هری قبولش داشتی
      3- چیزه دیگه های به ذهنم نمیرسه !!!!!!!!!!!

      • Avatar photo
        (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۱۱ ب٫ظ)

        سلام آقا آرین
        امیدوارم خوب باشی
        راستش رو بخوای من از بخش رستم و سهرابش خیلی خوشم میاد ولی کلیِـّت داستان زیاد برام جذاب نیست…
        شاید چون موضوع اصلیش جنگه…یا شایدم به قول تو من هنوز این داستان رو درک نکردم و نفهمیدمش.
        نمیدونم…اگه از نظرم ناراحت شدی ببخشید ولی نظر واقعی من همون بود
        ممنون:)

        • Avatar photo
          (در ۰۱ اسفند ۱۳۹۱، ساعت: ۶:۲۱ ب٫ظ)

          نه داداش ..من حق رو به تو هم میدم ..چون که ممکنه تئ از داشتانای جنگی این چنینی خوشت نیاد ..اینجا هر کی ازاده نظرشو بگه و بر فرض محال ک من از نظرت ناراحت شدم اصلا مهم نیست و تو اون چیزی ک واقعا فکر مکینی درسته رو میتونی بگی


امکان ثبت دیدگاه برای این مطلب غیر فعال شده است.

جستجو در سایت

عبارت یا کلمه مورد نظر خود را وارد کنید:

اشتراک خبرنامه

نشانی email خود را وارد کنید:

 


جهت لغو اشتراک خبرنامه، در پایین ایمیل های ارسالی، روی عبارت Unsubscribe کلیک کنید.