از حسین در 21 تیر 1387، ساعت: 9:12 ب.ظ، دسته: عوامل فیلم، فيلم 7 "هری پاتر و یادرگاران مرگ-قسمت اول"، فیلم 6 "هری پاتر و شاهزاده دورگه"
شماره ماه جولای مجلهی “جادوی فیلم” با چاپ زندگینامه بازیگران، پیشنمایش فیلم و مصاحبههایی با بازیگران و عوامل فیلم “هری پاتر و شاهزاده دورگه”، به صورت گستردهای به این فیلم پرداخته است.
در قسمت اول متن فارسی مصاحبه با یکی از تهیه کنندگان فیلم و طراح لباس را مطالعه کردید. اکنون در قسمت دوم مصاحبه با استوارت کریگ (طراح صحنه) و صحبتهای تهیهکنندگان در مورد فیلم “یادگاران مرگ” را مطالعه میکنید.
قسمت دوم مصاحبه ها در ادامه خبر…
طراحی صحنه “شاهزاده دورگه”
مصاحبه با استوارت کریگ (طراح صحنه)
س: نظر شما در مورد دو قسمتی کردن فیلم “هری پاتر و یادگاران مرگ” چیه؟
ج: من فکر میکنم همهی ما میخوایم بدونیم که فیلم از کجا بریده میشه. یعنی اولین فیلم با یک پایان نسبتاً ضد-اوج به پایان میرسه؟ البته ما هنوز فیلمنامهای نداریم، برای همین چیزی نمیدونیم. شنیدم که پیشنهاد شده پایان فیلم اول بازگشت رون ویزلی باشه. بازگشت رون صحنهی خیلی احساسی هست. تصور میکنم میتونه پایان مناسبی رو برای فیلم رقم بزنه. نمیدونم استیو کلاوز، نویسنده فیلمنامه، موافقه یا نه، اما وقتی اولین فیلنامه به دستمون رسید، متوجه میشیم.
س: در این فیلم، شاهزاده دورگه، سختترین کار برای شما چی بود؟
ج: جی.کی.رولینگ همیشه در یک لوکیشن بزرگ یک صحنه بزرگ مینویسه، و این بار، هری و دامبلدور به یک غار مرموز میرن، و این غار چالش بزرگیه. ما فقط دو قسمت خیلی کوچک اون رو به صورت فیزیکی ساختیم و بقیه صحنه توسط جلوههای رایانهای کامل میشه، ولی یک مدل با مقیاس کوچک برای غار ساختیم و همون طور که گفتم، قسمت کوچکی از اون رو هم به طور فیزیکی ساختیم. امروزه فیلمها به طور متفاوتی ساخته میشن. اون مدلها اسکن میشن، و اسکنهای اون قسمتهای فیزیکی و مدلهای سه بعدی طرح اولیه یا استخوانبندی هست که بر اساس اون صحنه گرافیکی کامپیوتری ساخته و رندر میشه. این کار سختیه که لازمه به تصویری طبیعی تبدیل بشه و با این حال باید جوانب امر رو هم در نظر بگیریم. تقریباً تمام صحنه به صورت کامپیوتری ساخته میشه. سختافزار در مقایسه با اون آسونتره و صخرههای طبیعی کمتر دردسر دارن. و رک و پوست کنده بگم، این برای افراد همدورهای من خیلی سخته که از پس تکنولوژی فیلم قرن ۲۱م بربیان.
س: رازی هست که باهاش بشه کاری رو که میخواین انجام بدین، همون طور که گفتین، از پس تکنولوژی فیلمسازی جدید بربیاین؟
ج: یک کار کلیدی که این بار انجام دادیم تحقیقات اولیه ما بود. همون اول کار گفتیم، “چه چیزهای جالبی توی غار هست؟” خب، استالاگمیتها و استالاگتیتها شاید آشناترین باشن و تقریباً توی غارهای سنگ آهکی به وفور یافت میشه. بعد ما شروع کردیم به بررسی غارهای کریستالی و عکسهای غار کوهی فوقالعادهای رو دیدم که در مکزیک بود. از یک غاز کریستالی که در سوئیس بود بازدید کردیم و بعد فکر کردیم، “دیگه چه نوع دیگری از غار کریستالی وجود داره؟” بعد متوجه شدیم که یک غار کریستال نمکی در خارج از فرانکفورت آلمان هست، پس به اونجا رفتیم، و اون بخشی از یک مجموعه استخراج فسفات فشرده بود، اما پایین اون صخرههای نمکی هم وجود داشت، و در یک ناحیهای کریستالهای نمک بود، که کاملاً شفاف و شیشه مانند بودند. ما عکسهای عریضی گرفتیم و از اونها به عنوان الگو استفاده کردیم. نتیجه این بود که ما صحنهی فوقالعادهای داشتیم که در عین حال کمی منطبق با علم زمینشناسی بود، ما همیشه سعی کردیم این طور باشه. بله، این یک دنیای جادویی هست، اما بر اساس واقعیت قابل تشخیص هست. ما در این مورد با غار به عنوان نوع گستردهای از معماری در نظر گرفتیم.
س: برای این که بازیگرها بتونن در کنار قسمتهایی از غار بازی خودشون رو انجام بدن، شما مجبور بودید قسمتی رو واقعاً بسازید، چه نماهایی رو ساختید؟
ج: دامبدور و هری با قایق به جزیرهی وسط اون دریاچه سیاه میرن، و روی این جزیره، یک قدح کریستالی وجود داره که مایعی توش هست و دامبلدور باید اونو بخوره تا جانپیچی که ته اون هست رو بهدست بیارن. پس ما اون جزیره رو ساختیم، قایق رو ساختیم و قسمتی از کنارهی ساحل که اونا از اونجا به طرف جزیره میرن. اما اون چیزایی که ما ساختیم حدود یک درصد از چیزیه که در فیلم نهایی میبینید.
س: در این چند سال، ما رشد بازیگران و کاراکترها رو دیدیم،اما از دیدگاه شما، ظاهر فیلمها هم تکاملی داشتهن؟
ج: فکر میکنم همین طوره. دو چیز به ذهنم خطور میکنه. در آغاز کار، به دلایل فنی، ما باید در تعدادی از لوکیشنهای واقعی که ممکنه بهتر ساخته شده باشن فیلمبرداری کنیم، پس هاگوارتز ترکیبی از مکانهای واقعی و ساخته شده است. اگه با دقت فیلمبرداری نکنیم، یک چیز درهم و برهم میشه، برای همین ما میتونستیم دنیای هاگوارتز رو بهتر کنیم و کنار هم بچینیم و با ادامه کار چیزها رو کمی بازسازی کنیم. ما موفق شدیم چیزها رو بهتر کنیم، پس در نوع خودش به تکامل رسیدیم. اما موضوع دیگه اینه که با بزرگ شدن بچهها و تاریک شدن داستانها، ظاهر فیلمها هم به تبع اون تاریکتر، مرموزتر، تکرنگتر و ترسناکتر شدهن. فیلمبردار جدید بابت این موضوع لذت زیادی میبرد. طراحی صحنه – که کار منه – در این همکاری نزدیک قرار داشته. ما به صورت فیزیکی لوکیشنهای تاریکتری میسازیم. مهمترین موضوع اینه که این فیلمها زیاد با مرگ سر و کار دارن – خصوصاً این یکی – و ما هم بر همین اساس رنگ و طبیعت صحنهها رو تنظیم میکنیم.
هری پاتر و یادگاران مرگ
صحبتهایی از دیوید هیمن و دیوید بارون (تهیه کنندگان)
در هنگام ساخت تمام فیلمهای هری پاتر، شایعاتی منتشر شد مبنی بر این که به خاطر وفاداری به کتاب، بعضی رمانهای حجیم جی.کی.رولینگ به دو فیلم اقتباس شوند. این کار در مورد چهارمین فیلم، “جام آتش”، تقریباً به حقیقت پیوسته بود، اما در آخر تصمیم گرفته شد این فیلم در مجموعه هری پاتر، یک قسمتی باقی بماند. اما اکنون اقتباس سینمایی کتاب هفتم، “یادگاران مرگ”، به راستی در دو قسمت و به فاصلهی ۶ ماه منتشر خواهد شد.
دیوید هیمن، تهیه کننده در این باره میگوید: “فاصلهی انتشار “شاهزاده دورگه” تا انتشار قسمت اول “یادگاران مرگ” کمی طولانیتر خواهد شد. در واقع به جای یک و نیم سال، بین اونا دو سال وقفه خواهد بود. این مسأله بیشتر به خاطر این هست که ما هر دو قسمت فیلم آخر رو همزمان فیلمبرداری میکنیم. فیلمبرداری بیشتر طول میکشه، برای همین مراحل پس از تولید تا بعد از تمام شدن اون شروع نمیشه.”
از آنجا که در این مورد هری پاتر یک ماشین با سوخت خوب هست، دیوید هیمن با این ایده موافق است که دوقسمتی کردن “یادگاران مرگ” باعث ایجاد چالشهای جدیدی میشود. او میگوید: “معلومه که ما باید یک نقطه پایانی درست رو در وسط کتاب پیدا کنیم. هر دو قسمت باید کامل و مستقل باشن. تا به حال هر کدوم از فیلمها از فیلم قبلش متفاوت بوده، پس همین کار رو باید با قسمت ۱ و ۲ “یادگاران مرگ” انجام بدیم. مشکل، ساختن دو فیلم جدا هست که میخوایم هر کدوم هویت خودشون رو داشته باشن و داریم اونا رو همزمان فیلمبرداری میکنیم. اینو هم بگیم که، چیزی که هیجان کار رو بیشتر میکنه و مورد توجه ما هست اینه که ما تصویر واضحی از این داریم که هر دو فیلم چی هستن و زیربندهای ریشهای هر قسمت چی هستن، که همین به نوبه خودش ماهیت مجزایی به هر کدوم میده.”
دیوید بارون ضمن موافقت با هیمن خاطرنشان میکند: “این خیلی تعیینکننده هست که اونا مجزا باشن، اگرچه هیچ وقت نمیتونیم به طور کامل اونا رو از هم جدا کنیم، به این معنی که قسمت اول، شروع آخرین فیلم و قسمت دوم، پایان آخرین فیلم باشه، اما اونا باید از نظر سبک، دو فیلم بسیار متفاوت باشن. اگر شما جاهایی رو که احتمالاً به کار گرفته میشن در نظر بگیرید – میگم “احتمالاً” چون به لطف اعتصاب نویسندگان هنوز فیلمنامهای نداریم – میبینید خیلی با هم فرق میکنن. مثلاً قسمت اول کتاب رو در نظر بگیرید. اونا تا پایان قسمت اول کتاب به هاگوارتز برنمیگردن. از جهتی، قسمت اول کتاب حال و هوای یک فیلم جادهای و گذری رو داره. اونا مرتباً مورد مزاحمت و حمله قرار میگیرن و سعی میکنن با جادوهای ضعیفی که بلد هستن به دنیای مشنگها سفر کنن و مخفی بشن و از جبهه دشمن دور بمونن. همین خودش به تنهایی از چیزهایی که قبلاً داشتیم خیلی متفاوته.”
یکی از چیزهایی که هیمن خیلی منتظر آن است، فیلمبرداری اوج حماسه است – نبرد نهایی بین هری و ولدمورت – که تمام مجموعه در همین جهت ساخته شدهاند.
او میگوید: “چیزی که فکر میکنم جو خیلی عالی اون رو انجام داد، اینه که اوج داستان، لبریز از اکشن نیست، بلکه از بهترین جا میاد، یعنی از احساسات کاراکتر. به نظرم اینجاست که جو در کتاب هفتم واقعاً موفق شد. سکانی کامل از شکلهایی از گذشته هری هست، کسانی که به دست ولدمورت کشته شدهن، کسانی که با آماده شدن اون در کنارش ایستادهن. واقعاً زیباست. به نظرم نقطه قوت این کتابها و فیلمها همین هست – با وجود چیزهایی مثل جادو، فانتزی و جلوههای ویژه، چیزی که مردم واقعاً باهاش ارتباط برقرار میکنن کاراکترها هستن.”
یک تفاوت جالب میان این داستان دو قسمتی و فیلمهای قبلی، این است که معمولاً بازیگران در بین فیلمها وقتی دارند که در آن کمی رشد میکنند و با این تغییر چیز جدیدی به فیلم بعد میآورند. آیا این تکامل لازم است ایجاد شود؟
بارون در پاسخ میگوید: “راستش این هم یک چالش هست. اما از طرف دیگه، در مقابل این دلایل، این حقیقت که اونا قادر هستن از اول شروع کنن و در مسیر کار تا پایان کاراکترهاشون رو گسترش بدن براشون مفید هم هست. و ادامه کار با دیوید یتس، چون اون خیلی مواظب و هوشیار هست که اونا همه (به مطلوبترین نحو ممکن) احساس کنن تا اون جایی که میشه هل داده میشن، نتایج هر کدوم رو روی پرده میبینیم.”
هیمن میافزاید: “من فکر نمیکنم نیازی باشه تکامل ایجاد کنیم، چون الان دیگه اونا میتونن در مواقع مختلف به جنبههای مختلفی از کاراکترشون بپردازن. حالا اونا در سنی هستن که تجارب مختلفی داشتهن و میتونن اونا رو برای کاراکترشون پیاده کنن. من کاملاً مطمئنم که در هر دو قسمت اونا میتونن اون چیزهای متفاوت رو اجرا کنن. همه این چیزها در مورد جنبههای مختلف رشد کردن هست و همه اینها در کتاب هستن. همه چیز برمیگرده به اعتقاد و داشتن اعتماد به نفسه، و آماده شدن برای شکست ولدمورت. فیلم واقعاً عالی میشه، و من نمیتونم صبر کنم تا غرق در اون بشم.”
قسمت سوم مصاحبهها به زودی…
فیلم هری پاتر و شاهزاده دورگه اول آذر ۱۳۸۷ اکران خواهد شد.
فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت اول در ۲۸ آبان ۱۳۸۹ اکران خواهد شد!